keskiviikkona, maaliskuuta 14

Osittaistukea napin painalluksella

Viikonloppuna havaitsin konkreettisesti, että virtuaalinen avunanto käyttäjien ongelmissa ei toimi aina niin suoraviivaisesti kuin open source -tutkimus tai tietotoimisto Wellman & Gulia vanhastaan väittävät.

Firefox lakkasi yllättäen seurustelemasta suojattua yhteyttä käyttävien palvelujen kanssa (tunnetaan arkiajattelussa https -sivuina) ja kehotti varmistamaan, että Personal Security Manager on asennettu. Jälkimmäisellä ei ollut itse aiheen kanssa mitään tekemistä, paitsi tietenkin se, että kyseisellä hakutermillä pääsi tiedon lähteille ja etsimään muita samaan ongelmaan törmänneitä.

Maailma on pullollaan Ubuntu Linuxin käyttäjiä ja käyttäjäfoorumeita, mutta lukuisista yrityksistä ja hakutoimenpiteistä huolimatta ratkaisua ei löytynyt. Lopulta saksan kielen tekstitaito pelasti: ubuntuusers.de foorumilla myös vastattiin, ei pelkästään kysytty.

Mitä virkaa ylipäätään on tukiyhteisöllä, jossa käyttäjälle tarjotaan 20 korjausvinkkiä ja sen jälkeen tämä tyytyy toteamaan "Ongelma ratkesi, kiitos!" kuvaamatta ollenkaan, kuinka se ratkesi? Entä minkä vuoksi asiasta jotain tietävät tyytyvät tarjoamaan ratkaisuksi vain yhden komentorivin, jos heillä on tiedossaan, mistä järjellä ajatellen järjetön ongelmatilanne johtuu?

Joka tapauksessa koneella on nyt varmuuden vuoksi yksi laajennus vähemmän ja selaimen seurusteluongelmaan auttoi luonnollisestikin uudelleenkäynnistys. Vian syy tuskin selviää koskaan.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu