27.3.07

Kulutusta ja tutkimushöttöä

YLEn kotimaan uutissammio tietää kertoa, että nettipalstat ohjaavat kuluttajien ostopäätöksiä. Ei niin yllättäen vaikutukset voivat olla myönteisiä tai kielteisiä.

Asiasisältönsä puolesta aihe on selkeästi Mari Koon heiniä, mutta pari kysymystä on pakko heittää ilmaan.

Erilaisten tutkimusten uutisointi mediassa on vanhastaan sisältänyt kaikki katastrofin ainekset. Joskus syynä on se, että toteutus itsessään on ollut luokaton; useimmiten kuitenkin toimittajilta tahattomasti, tilan puutteessa tai muista tekosyistä unohtuu jokin tulosten tai tutkimusasetelman kannalta olennainen elementti.

Mutta takaisin aiheeseen. Tällä kertaa jäin kaipamaan edes pientä vihjettä siitä, millaisista tuotteista tutkimuksessa puhutaan.

Niin avoimena ja mahdollisuuksien täyteisenä maailmana kuin nettiä pidetäänkin, blogeista ja keskustelufoorumeilta tuskin ammennetaan mitä tahansa tietoa ja varsinkaan mistä tahansa.

Käytännössä kysymykseen tulevat tuotteet, joiden ympärille on realistista kuvitella virtuaaliyhteisö. Isoja brandeja, pienempiä marginaalien brandeja, elektroniikkaa (kannettavia, pöytäkoneita, monitoimitulostimia, kännyköitä, kameroita, ämpeekolmosia, digibokseja), muotia, lankoja, hääpukuja, urheiluvälineitä, kulinarismia, viiniä, olutta, nam.

Maitokauppa- ja tennissukkaosastolla lienee hiljaisempaa. Tuotteitahan maailmaan mahtuu, mutta yhteisöjä ei sittenkään synny ihan jokaisen asian ympärille. (Vai onko minulta jäänyt tässä yllättymisen mahdollisuus näkemättä? ;)

Töksähtäväksi lopuksi voisin vaikka ihmetellä itseäni - ostinhan 740 euron digitaalipianon ilman pienintäkään nettivertailua. Enkä taida olla muutenkaan tällä saralla niitä maailman aktiivisimpia.

Edit: erityisen pelottavaa uutisessa lienee se, että 25 % suomalaisista käyttää tietolähteenä (ensisijaisesti) Suomi24:n foorumeita. Pitäisikö uskoa vai pelkästään toivoa? Onhan kyseessä tietenkin avoin monien elämänalojen metayhteisö, mutta juuri tästä syystä se on ansainnut lisänimensä "kansallinen oksennus".

Ei kommentteja: