Blogiartikkelin jatkoversiolle löytyi viime viikolla mitä luontevin koti. Se lähtee joulun alla tarjolle Int. J. of Knowledge and Learning -lehden erikoisnumeroon, jossa yhtenä teemana on blogisosiaalisuus. Kaiken järjen mukaan yritysblogit ansaitsevat tässä omat lukunsa. Kts. call for papers.
Ylimääräistä pää- ja silmäsärkyä on aiheuttanut laajempi tietoisuus siitä, että en edelleenkään osaa sanoa, millaista virtuaalisen "sosiaalisoftan" kautta välittyvä tieto on luonteeltaan. Kohtapuoliin joudun kuitenkin nostamaan tämän kysymyksen pöydälle. Asiaa ei helpota se, että virtuaaliympäristössä tiedon jakamista ja välittymistä on aiemmin tutkittu toinen käsi taskussa, vaivautumatta millään tavoin ottamaan kantaa perusasioihin. Voisin joko valita saman linjan, tai sitten ampua edeltäjien työt tykillä kuuseen. Jälkimmäinen vaihtoehto on tutkimusta ajatellen mielenkiintoisempi, mutta edellyttää sitä, että joudun oikeasti harjoittelemaan ymmärtämisen yrittämistä.
Kuten saksalaisherra M. Röllin paperissa ohimennen mainitaan, blogit (ja miksei muutkin henkilökohtaiset ja kerronnalliset kanavat) todellakin välittävät hiljaista tietoa, tietotyön paineessa helposti piiloon jääviä merkityksiä ja asenteita, normeja ja oletuksia. Tästä on hyvä ponnistaa eteenpäin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti