keskiviikkona, tammikuuta 17

Arvoa asiakasyhteisöllä

Tosibloggaajat - siis ne, joilla on paitsi riittävästi aikaa myös oikeat välineet käytössään - ovat jo vuorokausia sitten noteeranneet Satakunnan Kansan Blogiskoopin eli oman alansa "metablogin". Linkitän sen kuitenkin tänne, sillä firmablogeista sivutoimenaan tieteellisiä julkaisuja tuottavan henkilön tulisi seurata näitä keskusteluja aktiivisesti ainakin toisella silmällä.

Oppimisen ja uuden omaksumisen kyvylle on muutenkin käyttöä näinä aikoina. Jatko-opintokurssin artikkelissani koetan liittää virtuaaliyhteisöjä innovaatiokeskusteluun. Liittymäpintana ovat tällä kertaa asiakas- ja käyttäjäyhteisöt, jotka tiedossa, omistautuneisuudessa ja innovatiivisuudessa päihittävät perinteiset valmistajat mennen tullen.

Populaaripuolellakin yhteisöt noteerataan. Turun Sanomat julkaisi viime keväänä tätä sivuavan artikkelin "Virtuaaliyhteisöt ajavat kuluttajan asiaa".

Silti en voi välttyä ajattelemasta, että asiakasteema on kaluttu tyhjiin jo nettihypen aikana. Tietenkin virtuaaliyhteisöt luovat arvoa sinänsä (ja itseään varten), mutta miten se yrityksiä liikuttaa? Miten kaksi täysin eri toimintalogiikalla operoivaa palasta ylipäätään liitetään toisiinsa?

Onneksi minulla on kunnia pidellä käsissäni väitöskirjaa, jossa kerrotaan vastaus ensimmäiseen kysymykseen: yhteisöjen avulla on mahdollista lujittaa ja vahvistaa asiakassuhdetta. Jatkan siis työpaperini kirjoittamista vajoamatta kyynisyyteen.

Koska tutkimukseen voi tuoda läpinäkyvyyttä kertomalla siitä blogissa, kerron ohessa kappaleen verran paperin aiheesta, josta en siis ymmärrä mitään mutta yritän kovasti opetella ainakin valveilla ollessani.

"Thus far there is little formal research on collaborative innovation in relation to customers. User-based innovation itself is not a new phenomenon: e.g. literature on strategy, organizations, and product innovation all highlight the role of customers and users (Chan & Lee, 2004). Yet, in practice, they have played a limited and mostly passive role in product development (Nambisan, 2002). In contrast, online user communities (OUCs) and virtual customer communities (VCCs) provide businesses new opportunities for creating values through community involvement and relationships. Several authors have noted how Internet enhances the ability of firms to engage in on-going dialogue with their customers and leverage valuable knowledge."

Mutta nyt tukaanitapaamiseen.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu